Дитяче Євробачення в Києві. Жодних аналогій. Самі рефлексії
Такі уже у нас реалії: якщо після об’яви про проведення чогось значного в Україні наступає гробова тиша – значить десь розпочалося чавкання або зазвучав шелест купюр. Після офіційного проголошення факту проведення фінальної частини конкурсу дитячої пісні „Євробачення-2009” у Києві пройшов чи не рік. З тої пори раптово запала тиша. Керівництво НТКУ не провело жодного брифінгу чи пресової конференції з приводу цієї події, на якій би всі охочі мали би змогу послухати те або се познайомитися з тим або іншим. Вперше більш менш близько до реалій на майбутній події підійшли на представленні журналістам маленького представника нашої держави на фіналі. Не отримавши жодної інформації крім пафісних і кумедних заяв стосовно подій на майбутньому конкурсі один з журналістів, відірвавши носовичка від кута ока, нарешті вимовив страшенне слово „бюджет”. Представники нинішньої тимчасової керівної команди НТКУ навіть обурилися – ми вам тут за діток, а ви нам про брудні гроші. І знову: „велике євробачення завжди оповито скакндалами,сенсаціями жовтою прсеою- це і є шоу-бізнес а от у нас зовсім інше...” Журналіст навіть якось знітився весь, можливо знову потягнувся до носовичка. Прийшлося нагадати державним клеркам, що то для діток свято -а для дядь і тьоть часи „засвоєння” декількох кавалків жирних мільйонів. При чому значна частина з тих кавалків мала стати державними, тоб то в тому числі формуватися і моїми грошима! „Усьо буде добре”- заспокоїло керівництво НТКУ. „Я знаю,що у вас дійсно все буде добре” – підсумував і я. На тому і розійшлися. Всі намагання задати запитання виявилися марними – керівництво страшенно плідно працювало і було зайняте.
Тому „трохи попрацював” і я. Попередньо дяді і тьоті „заклали” у бюджет дитячого телевізійного свята скромні державні 85.000.000.Про спонсорські забави навіть не говорили. Трохи згодом, вочевидь потримавши в руках китайські калькулятори, вирішили зупинитися на сумі в районі 66 мільйонів 674 тисяч з дещицею.Знову ж – без спонсорських внесків.А на додачу і європейська мовна спілка робить вагомий фінансовий внесок (або позбавляє приймаючу сторону вагомої частки витрат перш за все на технології і техніку). Державний кавалок мали розділити на дві частини: із загального фонду бюджету України грошей хотіли отримати 56 мільйонів 470 тисяч з чимось і зі спеціального фонду 10 мільйонів 340 з гаком тисяч. Фахівці розуміють,що виділення бюджетних коштів тягне за собою зміни до бюджету -а для цього потрібне рішення Верховної Ради. Чим займаються ті дяді і тьоті країна бачить практично в режимі „живого ефіру”. Там справи не мільйонні - там бажають „попрацювати” з сотнями мільярдів. Дрібненьке, практично дитяче, рішення не відбулося. Фахівці засвоєння телевізійних грошей знову взялися до калькуляторів. Про результати було повідомлено на пресовій конференції,яка відбулася рівно за місяць до проведення фіналу 21 листопада.Ви будете сміятися, але ця пресова конференція знову не була присвячена реаліям проведення конкурсу. Журналістів запросили для пафісного повідомлення щодо того, хто буде вести конкурс. Враховуючи ситуацію у світі з епідемією грипу про потенційних ведучих писати не буду- після подій проаналізуємо, що і як вони там „навели”. До речі і журналістів ця подія якось не зацікавила- знакові „хрести” руками операторам від кореспондентів на виступі потенційної ведучої тире зірки багато про що говорили. І знову наче зі старої платівки: „велике євробачення завжди оповито скандалами,сенсаціями, жовтою пресою- це і є шоу-бізнес, а от у нас зовсім інше...” Прийшлося знову нагадати дядям і тьотям про своє – про бюджетні гроші і про те, в який спосіб і хто їх буде „асваівать”. Короткий виклад відповіді : все буде добре... Та знаю я,що у вас все буде добре! І на закінчення: „запитаєте на пресовій конференції у Васюника через 2 години”. Ну що ж запитаю.
Через дві години. Практично порожня зала клюбу Кабінету Міністрів. Трохи захолодно. Трохи помпезно. На події розгорнуто ПТС (5 камер в „тракті” + дозйомка з рук по залі). Для довідки – вартість такої „забави” по Києву в середньому до 5.000 єврів за „виїзд”. І це без гонорарів і спеціального причандалля. Декілька поодиноких камер та журналістів. Як і належить із запізненням (є з кого брати приклад!) з’являється віце-премєр з гуманітарної сфери пан Іван Васюник. Стислий виклад виступу: „значна гуманітарна подія не тільки в рамках України а і Європи...додасть рейтингу...забезпечимо належний рівень підготовки попри кризу...урядом прийнято рішення про виділення 15 мільйонів гривень...прискорені процедури перетину кордону та розмитнення...безпека...належний медичний контроль...сильний заряд і мобілізуючий фактор та виховання у дітей лідерських якостей ”.
Відповіді урядовця на запитання журналістів навколо ролі педофілів в житті читачів певних видань і інших „нюансів” пропускаю – я ж бо про основне. Про гроші. Мої.Наші.Запитую: „Пане Васюник! Враховуючи досвід „засвоєння” коштів на „Євробаченні-2005”, коли гігантські суми бюджетних грошей були просто виведені за межі держави, прошу Вас відповісти, що буде зроблено урядом задля того,щоб 15 мільйонів не пішли назавжди за межі України? Сцена,звук,сцена,телебачення є визначальною частиною бюджету конкурсу - в цьому зв’язку які українські фірми будуть брати участь в роботі над конкурсом?”.
Васюник: „Не потрібно проводити аналогії з конкурсом 2005 року...всі фінансові операції будуть проводитися під контролем фахівців з НТКУ...про фірми розкаже керівництво Першого національного”. Стислий пафіс виступу представників НТКУ: „давайте зберемося і будемо працювати на імідж ...це найсвятіше про що ми дбали...” Коло замкнулося або наша пісня гарна нова!
Інформація для думаючих. Стисло. Без аналогій.
Для достатньої візуалізації прочитаного в наступних абзацах потрібно перодично в потрібних місцях уявляти положення нижньої щелепи європейських телевізійників під час спілкування з представниками нинішнього тимчасового керівництва НТКУ.
Про зрозуміле будь якому телевізійнику: організація і проведення пісенних конкурсів Євробачення: „великого” і за участю діточок з технологічної точки зору абсолютно однакові телевізійні події. Беземоційна крапка.
Тепер: короткий виклад історичних подій.Отож. 2004-2005 роки.НТКУ має проводити фінал пісенного конкурсу „Євробачення-2005” у Києві. Керує найпотужнішою телевізіною кампанією України колишній редактор дрібної газетки. Йому дуже сподобалося. Але все ж таки „дрібненькі фахові проколи” на зустрічах з журналістами відбувалися.На пафісний виступ: у нас в країні не має режисерів-постановників, хто буде вести, хто буде керувати „Стадікамом”...миттєва відповідь, присутнього на пресовій конференції оператора:я можу керувати! І „вести” кому було. Вже не кажучи про режисерів-постановників наших...Виконавчим продюсером від України призначається людина, яка ніколи в житті телебаченням складних постановочних форм не займалася! Згодом президентом НТКУ призначається колишній учитель історії тире дрібний політик. Він з „групою ентузіастів зі Львова” заходиться „рятувати Євробачення”. Тотальна і нахабна брехня на всіх пресових конференціях. Ніякого відкритого і чесного творчого конкурсу для створення „образу” телеподії. Ганьба і тотальні крадіжки при визначенні технічних партнерів. „Суперсцена” гігантською вартістю у більше ніж в 11.000.000 гривень привезена за кілька днів по події на склад Першого національного у вигляді сотні з лишком тон іржавого металобрухту, розрізаного на шматки болгарками та автогеном.Від роботи над подією відсторонені практично всі телевізійники з Мельникова 42 – набираються за тимчасовими контрактами сотні людей з вулиці. Після закінчення професіонали з Першого національного, які все одно те все вигребли на власних жилах та нервах, практично всі на межі виснаження і у передінфарктному стані. Всі „фігуранти” у повному складі порозбігалися хто куди...
Рік 2009. Першим національним керує колишній конферансьє тире колишній диктор. З групою ентузіастів навкруги звичайно ж. Створенням серьйозного телебачення національного масштабу ні начальник ні його віце-начальники ніколи в житті не займалися. Ви правильно зрозуміли – професійні телевізійники аж стогнуть!!!! Виконавчим продюсером дитячого пісенного конкурсу від України призначається людина, яка ніколи в житті телебаченням складних постановочних форм не займалася. Ніякого відкритого і чесного творчого конкурсу для створення „образу” телеподії. Гробова тиша щодо технічних партнерів по основним позиціям: світло, звук,сцена, телебачення.Але впадає у вічі, що досвід таки переймають і аналізують. Тихесенько. Уважненько. Адже кимось прийнято рішення – жодного публічного слова. Щоб оператор „чужий” раптово не з’явився чи ще хтось.Розуміють: публічне слово - не горобець...
Тому що коли починають говорити...!!! Пропоную проаналізувати перших „горобців”.От тут як раз час згадати про положення нижніх єврощелеп. „Родзинки” від так званого „виконавчого продюсера” гр.Ткаченка:
- „Ви помиляєтеся (ну я значить) світло, сцена, звук, телебачення „не є визначальною частиною” бюджету пісенного телевізійного загальноєвропейського дійства, „для нас (ну для них!) соціальні витрати значніші”!
- „ми (ну вони!) готують інший принцип ТБ-шоу” телебачення буде „відпрацьовувати на крупних і середніх планах”.
Реакція євротелевізійників зрозуміла – від такого потрібно терміново захищатися. Саме тому практично всі гроші будуть виведені з України на потрібні рахунки. Звичайно не в гривнях. І звичайно ж подалі „від соціальних витрат”. І це зрозуміло- адже мова йде про „живий ефір” як мінімум на 13 країн Європи в „прайм-таймі”. Європейська мовна спілка має забезпечити якість і картинки і шоу.От і прохопився наш телевізійний начальник про те,що „важко пояснити європейській мовні спілці чому не проводяться проплати”. Вочевидь „туди”. Оскільки „тут” професіонали завжди домовляться. І без єврочиновників. До речі, після надходження грошей „туди”, дяді і тьоті з Європи миттєво винаймають... наші фірми у „субпідряд”. За гривні звичайно ж.Мінус (і ой який мінус!) „своє кровне чесно зароблене”.
Щодо „інших принципівТБ-шоу” вимушений пояснити „спеціялісту по налагодженню суфлерів на інформаційних програмах” таке: показ у режимі активного використання КРП і СРП на великому шоу з великих лінійних відстаней від об’єкту зйомки (до того ж дітей!) це – найважче! Потрібна фактично віртуозна операторська робота.До того ж злагодженої групи операторів. На „великому Євробаченні” такий показ через його тотальну складність застосовуєть вкрай рідко! Судячи з усього, до нас знову приїде творча команда з Європи. Вони хоч знають про раптове осяяння „іншими принципами” місцевих діячів? А у Києві сценою будуть вовтузитися в різних напрямках діти! До того ж кількість світлових приладів, яка потрібна для якісного показу в такому творчому режимі абсолютно не відрізняється від шоу, де стоїть завдяння „висвітити” великі обсяги декорацій.Це так- для довідки! Саме тому я хочу оприлюднення повного списку тих „ми”, що „готують нові принципи”. Оскільки знову практично ніхто з телевізійників УТ , які займаються дитячими шоу та євровізійними програмами багато років, до процесу не залучений! Перша причина очевидна – маючи реальний досвід роботи у створенні телевидовищ вони чітко все порахують! Причина друга – ми живемо у веселій і по справжньому європейській країні,тому голосно про це розкажуть!
А ще європейці уважно за „підходами” у кадровій сфері слідкують. От, для прикладу, доволі несподіване звільнення багатолітнього технічного керівника НТКУ пана Федорова.За плечима цієї людини організація і проведення на світовому рівні шаленої кількості складних видовищних подій. Зверніть увагу – не 22 листопада професіонала проводять з подяками і шампанським уже після закінчення всеєвропейського телевізійного шоу, а фактично в розпал підготовки до нього. Європейські телевізійники все уважно аналізують. І мовчки та миттєво реагують – переносять основний телекомунікаційний центр „Євро-2012” з Києва до Польщі. Раптом і тоді який небудь черговий „завідувач складом” стане Президентом НТКУ – ну зустріне Тимошенко десь раптово і домовиться! Знову підуть звільнення, а дитяча телепрограма у порівнянні з телебаченням зразка„Євро-2012”- дріб’язок! Ризикувати телемільярдами після близького знайомства з вітчизняним керівним „телеконтінгентом” ніхто не буде!
На закінчення ще одна вагома „родзинка” від гуманітарного віце-прем’єра. Він повідомив: загальний бюджет події становитиме близько 35-37 мільйонів гривень(з них 15 – бюджетне фінансування). Уявляєте фантазію і рівень запланованих „хвахівцями” відкатів: з 85 до 15 і це без врахування спонсорських грошей!
На сьогодні здається досить...
В наступних „серіях” погомонімо трохи „про найсвятіше про що ми маємо подбати”. „Вони” мається на увазі.
Олександр Зирін
незалежний український телевізійний оглядач
blog comments powered by Disqus