Оpen air на даху Держпрому, «Буковинчики-веселинчики», Влад Яма на «Галичині»…
… та інші прем’єри регіонального телебачення у новому телесезоні
Телевізійний канікулярний штиль на загальнонаціональних каналах незабаром зміниться штормом нових проектів, «Телекритика» ж вирішила вивчити ситуацію з підготовкою до нового телевізійного сезону на обласних телекомпаніях - чи сильно штормитиме.
Що новенького?
Як з'ясувалося, новий телевізійний сезон не для всіх вітчизняних телекомпаній настає у вересні. Для державних обласних ТРК, які живуть, як-то кажуть, за старим стилем, він настає разом з новим бюджетним роком - у січні. Але оскільки бюджетні кошти надходять не відразу всі, то й нові проекти запускаються з надходженням чергових фінансових траншів.
Деякі телерадіокомпанії, розуміючи, що у вересні, як не крути, а все ж бажано якось оновити програмну сітку, таки запускають нові проекти згідно з новим телевізійним календарем. Якщо для цього немає бюджетних коштів, вони викладають власні, зароблені на рекламі, або спонсорські.
Приміром, на Харківському ОТБ планують запустити два соціальні проекти «Наймит» та «Нью-хата», дитячий «Велика перерва» та музичний «ОТБ - open air». За назвою «Наймит», яка добре підходить для якогось історичного фільму, заховалася соціальна програма в жанрі «документального мила». У ній стежитимуть за долями людей, які через масові скорочення вимушені перекваліфікуватися і змінити професію. Робитиметься програма спільно з центром зайнятості. У «Нью-хаті» досліджуватиметься феномен недобровільного «дауншифту», а саме будуть розповідати про молоді сім'ї, які залишають місто і починають нове життя в селах. «Велика перерва» - програма про проблеми дітей зі школою, в якій не буде ведучого, а учні матимуть змогу, скориставшись «вільним мікрофоном», розповісти про проблеми в своєму навчальному закладі. Тим, хто боятиметься скаржитися відкрито, обличчя закриватимуть смайликами. Музична ж програма «ОТБ - open air» дасть змогу показати себе маловідомим рок-гуртам, за допомогою трансляції їхніх виступів у прямому ефірі. А виступатимуть вони на відкритому балконі другого поверху відомої в Харкові будівлі - Держпромі, у якій, до речі, розміщується й обласне телебачення (ОТБ). Крім того ці виступи зможуть безкоштовно послухати на площі перед будівлею Держпрому всі бажаючі.
Переймається новим сезоном й Івано-Франківське обласне телебачення «Галичина». У вересні запускаються програми для найменших у «Ляльковому віконечку» та «На добру ніч малятам». Творцем «Лялькового віконечка» разом з телеканалом є колектив обласного лялькового театру ім. Марійки Підгірянки. Авторка ідеї - ведуча музичних програм Оксана Лісовська. Вона ж запропонувала для наступного сезону нову програму «Спробуй наживо», в якій пропонуватимуть заспівати виконавцям віком до 18 років у супроводі оркестру Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету чи знаного в регіоні «Гуцул-бенду». Крім того у задумі франківців танцювальний проект, створювати який допоможе столична зірка Влад Яма.
Програма «Вулиця» з осені оживе в ефірі «Галичини» у новому форматі. Разом з лауреатом Шевченківської премії Степаном Пушиком, професором історії Миколою Кугутяком та археологом Богданом Ткачуком глядачі зазиратимуть в минуле. У програмі йтиметься про музеї, замки й монастирі Прикарпаття. Для «природолюбів» - як кажуть на каналі - з'явиться телепроект «Клює!», яка є спонсорською програмою бізнесмена Ростислава Полівчака.
Головний редактор «Галичини» Ольга Бабій дуже розраховує на успіх проекту Українське телебачення «Захід» (супутниковий канал, який об'єднає 8 регіональних телекомпаній Західного регіону; зараз працює в тестовому режимі) та на допомогу львівських колег.
На співпрацю з «УТ-Захід» розраховує й Львівська ОДТРК. Телекомпанія готує два спільні проекти: сатирично-гумористичний «Шпіц», який вестимуть професійні актори, а також політичний «Прямим текстом» з великою кількістю прямих включень. Включення плануються з Тернополя, Івано-Франківська, Хмельницького, Рівного, але для цього каналу поки що бракує ПТС.
А на Одеській ОДТРК цього року вирішили зробити ставку на інформаційний жанр. «Сейчас мы пересматриваем методику создания новостных выпусков, сокращая их хронометраж, отдавая предпочтение освещению наиболее актуальных вопросов. При этом, думаем над увеличением частоты их выхода. Если сегодня в эфир выходит шесть выпусков в сутки по 30 минут каждый, то в ближайшее время их количество возрастет до 10-12. При этом хронометраж сократится до 10-15 минут в случае регулярных выпусков и 25-30 минут - для основного вечернего выпуска и утреннего повтора», - розповіла ТК генеральний директор телекомпанії Оксана Матюх. Окрім власне новин, канал планує запустити короткі інформблоки, присвячені економічним, науковим, аграрним, культурним новинам регіону.
Головні телепроекти, які планувалися на нинішній рік на Полтавській ОДТРК «Лтава», вже реалізовано, вважає заступник генерального директора з телебачення Наталія Іванченко. Зокрема створено трисерійний документальний фільм «Дороги Гоголя» до 200-річчя від дня (транслювався на Першому національному). Другий вагомий проект цього року - створення документального телефільму «Полтавська битва: українська територія».
З вересня на телеканалі «Лтава» глядачі побачать новий пізнавальний просвітницький телепроект «Літературні читання», в якому актори Полтавського музично-драматичного театру ім. Гоголя представлятимуть творчість класиків української літератури.
Деяким ОДТРК вдалося з січня 2009 року запустити два-три, іншим п'ять-шість нових проектів. Наприклад, на Сумському телебаченні з'явилися розважальні програми «Модна шафа» і «Фан клуб». На Луганській ОДТРК з початку року стартували проекти «Ігри ерудитів», «Загадка Сфінкса», «Губернія», «Медіаконференція». У травні запустили проект «Часопис», в якому творці намагаються реконструювати знакові події Луганщини за останні 20 років. Чернівецька телерадіокомпанія спромоглася на прямоефірний проект «Студія А-3: актуально, аналітично, аргументовано», де відбуваються дискусії на суспільно-політичні та економічні теми. Також стартували кілька проектів з поетичними назвами дитяча програма «Буковинчики-веселинчики», цикл для жінок і про жінок «Подіум її життя», молодіжне ток-шоу «Експромт».
На кількість і якість нових проектів за свідченнями більшості керівників ОДТРК вплинула економічна криза в країні. Бюджетники економили буквально на всьому. «Загалом порівняно з попереднім роком нових проектів менше, ніж торік», - сказав Сергій Абрамов, директор департаменту телебачення і радіомовлення Держтелерадіо. Але декому вдалося запустити проектів навіть більше ніж торік. Приміром на Вінницькій ОДТРК минулого року було започатковано чотири нові програми, а 2009-го - п'ять. А саме: «Далекі і близькі» - про національні меншини на Вінниччині, «Соціальна перспектива», «Вінниця в часі», «Крізь століття» - історико-дослідницький проект, «Світла подорож» - про події релігійного життя краю та країни в цілому.
До виборів - завжди готові
Якщо нові проекти з вересня для багатьох регіональних (державних) телеканалів не таке вже й актуальне питання, то нові проекти до виборів - навпаки. Вибори ЗМІ завжди оцінювали як гарний додатковий підробіток. Хоча Сергій Абрамов прогнозує, що цьогорічна виборча кампанія в регіонах буде досить млявою. Звичайно, ОДТРК готуватимуться до виборів, але «золотого дощу» саме від цих чергових виборів вони не чекають. Адже криза вплинула не тільки на розміри телевізійного держзамовлення, а й на розміри виборчих фондів основних політичних гравців. Тож у регіонах все буде скромно, впевнений політолог Дмитро Видрін. «Мені здається що на цих виборах буде невелика довіра до місцевих ЗМІ, особливо після історії з Лозинським. Хто зараз став на захист Лозинського? Тільки місцева преса, яка була під контролем цього латифундиста. Мені здається, що в Україні створена не капіталістична, а феодальна система, при якій місцеві органи влади, а також ЗМІ, обслуговують феодалів, а не суспільство. Також думаю, що буде недовіра до місцевих медіа, які виконують розпорядження і захищають своїх «феодалів», а не виконують соціальне замовлення громадянського суспільства», - зазначає пан Видрін.
Відтак регіональним ЗМІ варто чекати основних грошових надходжень не від «київських» виборів, на яких коситимуть загальнонаціональні медіа, а від місцевих. Тому телерадіокомпанії в регіонах намагаються до них підготуватися якнайкраще. Одні планують запустити нові проекти, інші - реставрувати старі.
Наприклад, гендиректор «Чорноморки» Тетяна Красикова впевнено заявила, що на каналі до виборів з'явиться дві програми: одна - у формі дебатів, з фіксованими можливостями для учасників, інша - трихвилинна міжпрограмка, в якій будуть короткі замальовки і думки простих людей про політичні події. Хоча загалом нові проекти, які стартують в новому сезоні, вона ще не готова була назвати.
Свіженький проект, присвячений виборам, під назвою «Медіаконференція» стартував і на Луганській ОДТРК.
Решта ж опитаних ТК регіональних телерадіокомпаній планують активно висвітлювати вибори з використанням старих відпрацьованих форматів. Наприклад, в Сумах підрихтують і відправлять в плавання програму «Пряма мова», крім того планують запустити спільний телерадіопроект. З 2007 року в запасі Вінницької телерадіокомпанії є спецпроект «Політрада», крім якого вони можливо проводитимуть додаткові прямі ефіри у форматі «Особлива думка» та інші спецпроекти у запису.
Готує спеціальний проект, присвячений виборам, і Харківське ОТБ. Як і всі проекти цієї телерадіокомпанії він має оригінальну назву - «Труба». «Это технологичный проект, предполагающий интерактив с WEB-ом в прямом эфире. Гость - один, без ведущего, в тесном круговом пространстве декораций и «закадровым» голосом, озвучивающим чат-вопросы пользователей (без премодерации, но с редактированием нецензурных выражений) Рассчитываем на долгосрочность проекта - запускаем в «горячий» политический сезон с гостями-политиками, а затем, «накатав» слот, продолжим с гостями вне политической сферы», - розповів ТК генеральний директор ОТБ Зураб Аласанія.
Відновлять актуальну на час виборів програму «Джерело влади» на «Галичині». А також на одеському, полтавському і чернівецькому державному телебаченні, назви яких не вирізняються оригінальністю, щось на кшталт «Вибори: рік ...».
Виборчі гроші обласному телебаченню вкрай потрібні. Якщо у 2007-2008 роках регіональні ТРК нарощували надходження за рахунок надходжень від реклами, то цьогоріч рекламодавцям самим бракує коштів.
Наприклад, у липні припинив роботу один з головних рекламних партнерів Сумської ОДТРК - велике підприємство «Сумихімпром». Суттєво зменшили обсяги рекламних бюджетів інші рекламодавці і спонсори проектів. Тільки окремі районні і міські ради пролонгували цього року угоди на висвітлення їх діяльності, в Сумській області таких усього два. «Ми змушені були тимчасово припинити вихід в ефір програми «Шеф пригощає», спонсорами якої були кафе та ресторани, та «Автобан», партнером якої були автосалони. Дуже шкода, бо ці проекти проіснували два роки і мали свого глядача», - зауважила гендиректор Сумської ОДТРК Лариса Якубенко.
Утім, ОДТРК певною мірою ще виручає обмінний фонд, створений самими регіональними компаніями, програмами з якого вони можуть оновити свій ефір. Та попри те, що не кожна ОДТРК готується оновити контент до початку сезону, але вибори усі зустрінуть у всеозброєнні, вочевидь, підтверджуючи слова Авраама Лінкольна, що виборчий бюлетень сильніший за кулю.
Світлана Остапа
Источник: Телекритика
blog comments powered by Disqus