Шоу «Україна має талант!» на СТБ: сценічний рай для дітей і придурків
Передчуття не підмануло, не підвело, ця програма - істинний вечірній мед, який так давно вже не просочувався в трубопроводи телевізійних нечистот. Це досконале шоу, в якому мені подобається майже все: судді, учасники, драматургія, синусоїда емоцій, монтаж. Проблема в іншому. Те, що мені найбільше подобається в цій програмі й становить її сіль, залишається поза ефіром. І про цю несправедливість хочеться розповісти докладніше.
Формат вигадали у США, де існує таке соціокультурне поняття, як «мільйон» (його український відповідник середини 90-х років - «штука баксів» - розтринькав колишню повноту сенсів, і справа навіть не в інфляції чи ще якійсь кризі). У кожному громадянському суспільстві «мільйон» - це одиниця виміру ідеальної шари, абсолютного дива, щось на кшталт неопалимої купини. «Мільйон» не є компенсацією трудових звершень, його об'явлення відбувається лише внаслідок зіткнення гусеничного трактора з виноградною гусінню, або ж - якщо вже висловлюватися прозаїчніше, - шоу-бізнесу та випадкового перехожого. Кожній людині на голову може впасти цеглина - і це теж «мільйон». Йдеться не так про гроші, як про швидкісну зміну попереднього тріпу. Джек-пот, блек-джек, джек-деніелз та джек-зе-ріппер, які за умовами задачі чекають тебе за рогом будинку, - ось що таке «мільйон».
Не секрет, що «мільйон» значною мірою витворений завдяки телебаченню та заради нього. «Мільйон» - суто цивілізаційна цінність, маленький символ маленької віри. Бог, якого не лише можна ухопити за бороду, але й добре смикнути. Як і кожна прекрасна фальшивка, яка вирізняється з-поміж інших високою мистецькою якістю, «мільйон» працює з безумовними рефлексами, й тому людський скептицизм чи погорда однаково безсилі перед його могутністю. Штучне перенесення цієї цінності у вітчизняний простір неможливе. У нас мільйон - це просто мільйон. Ані мільйон гривень, ані мільйон доларів сьогодні не претендують у нашому суспільстві бодай на десяту частину міфологічного сенсу «штуки баксів». Цей нюанс дуже важливий для того, щоби зрозуміти аномальність успіху проекту «Україна має талант!», який можна безпомильно діагностувати вже тепер - задовго до підсумків і оголошення найталановитішої людини вітчизни, яка здобуде ще й мільйон гривень. Мільйон, який для цього шоу практично нічого не важить.
Талановита людина, яка справді потребує грошей, радше піде в підземний перехід, а не на телевізійне шоу. Натомість людина, яка все життя працювала бухгалтером чи охоронцем, продавцем чи й просто сиділа вдома при телевізорі, втрачає свою «пересіченість» тієї миті, коли виходить на сцену, - ось коли вона стає безумовно талановитою. Це специфічний різновид таланту, який жодним чином не пов'язаний із умінням робити що-небудь краще, ніж усі інші. Популярні співаки, яких багато хто називає талановитими, багато в чому поступаються цим людям, - за винятком одного лише нюансу: свого часу вони без жодних докорів сумління поперлися на сцену.
Більшість учасників проекту «Україна має талант!» надзвичайно талановиті. Поміж них - десятки (а може й сотні) поп-зірок, які не відбулися тільки тому, що не наважилися свого часу на контакт зі сценою, - місцем, де пробуджується обдарування, змішане з ганьбою та оплесками в довільних і не завжди справедливих пропорціях.
І той факт, що когось журі витуряє за лаштунки, прибивши категоричним вердиктом, а комусь плескає, схопившись на ноги, - це лише виробнича необхідність, але аж ніяк не селекція талантів. Це безперечного генія можна розпізнати за півтори хвилини (і то не завжди); цього часу також вистачить, щоб виокремити серед претендентів міцних ремісників; але рознюхати талант за 90 секунд практично неможливо.
За усталеною традицією, найчисельніші представництва у телевізійних конкурсах мають дві категорії населення: це діти й придурки. Діти - вони всі талановиті, й сперечатися з цим фактом ще безглуздіше, ніж роздавати виховні поради. Це ж яка бездушна скотина наважиться ляпнути, що чотирирічні зайчики-пострибунчики, які ще не дуже добре вміють говорити, але так зграбно передають одне одному бутафорні морквинки, - не талановиті? Може, якась потвора й наважиться, але ж не на першому етапі шоу, де глядацькі симпатії - один із чільних критеріїв оцінювання. До того ж, серед трьох учасників журі «найсуворіший» - це караоке-Кондратюк, а з нього фашист - на трієчку з мінусом.
Але телевізійна цінність дітей все ж таки поступається категорії №2. Придурки. Це справжні лицарі конкурсів. І мільйон їм ще менше потрібний, аніж зайчикам із морквинками. Придурки виходять на сцену, бо вони справді потребують цього. І вони теж геть усі талановиті - за винятком тих громадян, які симулюють придуркуватість.
Зазвичай це витончені, вразливі, скромні й порядні люди. Добрі й незаздрісні. Але сцена знає про їхнє існування - й тягне на себе, як вавилонська блудниця. Й ось у чому велична трагедія та неземний фарс: придурки володіють талантами, які мало хто може оцінити, бо зовнішні прояви їхніх обдарувань такі ж незбагненні, як атомний двигун для печерної людини. А відтак вони стають непотрібними - й більшість із них, чує моє серце, просто не показують. Замість істинних делікатесів до телевізійної аудиторії долітають лише поодинокі крихти зі столу, здатні викликати прості та однозначні емоції - зневажливий сміх, співчуття, обурення. На кшталт чоловіка, який написав 130 пісень про любов і одну про вампірів. Або дуету Крюгера і Джейсона (все ж таки бензопила в партері -переконливе видовище). Але журі налаштоване на споглядання «номерів» - і коли номера як такого немає, вони вже тиснуть на свої великі кнопки. Наважуся стверджувати, що цей підхід не тільки дискредитує придурків, але й витоптує численні пагінці прекрасного, які проростають із цього шоу.
Залишається тільки квола надія на те, що судді переглянуть своє ставлення до кнопки Х. І зрозуміють, що гнати треба не тих, кого вони раніше залишали поза правом на творче висловлювання. Ну, нащо мені десяток народних співаків-пародистів? Хай там у них золоті й діамантові голоси, і кожен другий співає краще, ніж Ніколай Басков, - то й що з того? Басков не втратить пенсійного забезпечення в київському палаці «Україна», а мені й від сотні випадково утворених якоюсь природною аномалією Баскових на душі не розвидніється. Як і від цілої армії Аллєґрових, Сєрових, Распутіних, Вітасів, яких і так легіон. Я щасливий, що десятки дівчат тремтять животом краще, ніж великодній стіл - холодцями, але немає в такому вмінні й дещиці того внутрішнього шаленства, яке примусило електрика Олександра заспівати, прочитати вірш і показати п'ять ударів у секунду протягом одного хвилинного виступу.
Тому, шановні судді, частіше давіть на Х. Нехай руки ваші не знатимуть жалю, а треновані м'язи серця не скорочуватимуться намарно. ХХХ - це ваш жанр, це ваша заповідь. Нехай звучить музика бляшаних сирен, нехай частіше виє ця сурма відчаю. Це найбезжальніше шоу останніх часів, і ми - свідки його. Бережіть себе до наступної п'ятниці.
Михайло Бриних
Формат вигадали у США, де існує таке соціокультурне поняття, як «мільйон» (його український відповідник середини 90-х років - «штука баксів» - розтринькав колишню повноту сенсів, і справа навіть не в інфляції чи ще якійсь кризі). У кожному громадянському суспільстві «мільйон» - це одиниця виміру ідеальної шари, абсолютного дива, щось на кшталт неопалимої купини. «Мільйон» не є компенсацією трудових звершень, його об'явлення відбувається лише внаслідок зіткнення гусеничного трактора з виноградною гусінню, або ж - якщо вже висловлюватися прозаїчніше, - шоу-бізнесу та випадкового перехожого. Кожній людині на голову може впасти цеглина - і це теж «мільйон». Йдеться не так про гроші, як про швидкісну зміну попереднього тріпу. Джек-пот, блек-джек, джек-деніелз та джек-зе-ріппер, які за умовами задачі чекають тебе за рогом будинку, - ось що таке «мільйон».
Не секрет, що «мільйон» значною мірою витворений завдяки телебаченню та заради нього. «Мільйон» - суто цивілізаційна цінність, маленький символ маленької віри. Бог, якого не лише можна ухопити за бороду, але й добре смикнути. Як і кожна прекрасна фальшивка, яка вирізняється з-поміж інших високою мистецькою якістю, «мільйон» працює з безумовними рефлексами, й тому людський скептицизм чи погорда однаково безсилі перед його могутністю. Штучне перенесення цієї цінності у вітчизняний простір неможливе. У нас мільйон - це просто мільйон. Ані мільйон гривень, ані мільйон доларів сьогодні не претендують у нашому суспільстві бодай на десяту частину міфологічного сенсу «штуки баксів». Цей нюанс дуже важливий для того, щоби зрозуміти аномальність успіху проекту «Україна має талант!», який можна безпомильно діагностувати вже тепер - задовго до підсумків і оголошення найталановитішої людини вітчизни, яка здобуде ще й мільйон гривень. Мільйон, який для цього шоу практично нічого не важить.
Талановита людина, яка справді потребує грошей, радше піде в підземний перехід, а не на телевізійне шоу. Натомість людина, яка все життя працювала бухгалтером чи охоронцем, продавцем чи й просто сиділа вдома при телевізорі, втрачає свою «пересіченість» тієї миті, коли виходить на сцену, - ось коли вона стає безумовно талановитою. Це специфічний різновид таланту, який жодним чином не пов'язаний із умінням робити що-небудь краще, ніж усі інші. Популярні співаки, яких багато хто називає талановитими, багато в чому поступаються цим людям, - за винятком одного лише нюансу: свого часу вони без жодних докорів сумління поперлися на сцену.
Більшість учасників проекту «Україна має талант!» надзвичайно талановиті. Поміж них - десятки (а може й сотні) поп-зірок, які не відбулися тільки тому, що не наважилися свого часу на контакт зі сценою, - місцем, де пробуджується обдарування, змішане з ганьбою та оплесками в довільних і не завжди справедливих пропорціях.
І той факт, що когось журі витуряє за лаштунки, прибивши категоричним вердиктом, а комусь плескає, схопившись на ноги, - це лише виробнича необхідність, але аж ніяк не селекція талантів. Це безперечного генія можна розпізнати за півтори хвилини (і то не завжди); цього часу також вистачить, щоб виокремити серед претендентів міцних ремісників; але рознюхати талант за 90 секунд практично неможливо.
За усталеною традицією, найчисельніші представництва у телевізійних конкурсах мають дві категорії населення: це діти й придурки. Діти - вони всі талановиті, й сперечатися з цим фактом ще безглуздіше, ніж роздавати виховні поради. Це ж яка бездушна скотина наважиться ляпнути, що чотирирічні зайчики-пострибунчики, які ще не дуже добре вміють говорити, але так зграбно передають одне одному бутафорні морквинки, - не талановиті? Може, якась потвора й наважиться, але ж не на першому етапі шоу, де глядацькі симпатії - один із чільних критеріїв оцінювання. До того ж, серед трьох учасників журі «найсуворіший» - це караоке-Кондратюк, а з нього фашист - на трієчку з мінусом.
Але телевізійна цінність дітей все ж таки поступається категорії №2. Придурки. Це справжні лицарі конкурсів. І мільйон їм ще менше потрібний, аніж зайчикам із морквинками. Придурки виходять на сцену, бо вони справді потребують цього. І вони теж геть усі талановиті - за винятком тих громадян, які симулюють придуркуватість.
Зазвичай це витончені, вразливі, скромні й порядні люди. Добрі й незаздрісні. Але сцена знає про їхнє існування - й тягне на себе, як вавилонська блудниця. Й ось у чому велична трагедія та неземний фарс: придурки володіють талантами, які мало хто може оцінити, бо зовнішні прояви їхніх обдарувань такі ж незбагненні, як атомний двигун для печерної людини. А відтак вони стають непотрібними - й більшість із них, чує моє серце, просто не показують. Замість істинних делікатесів до телевізійної аудиторії долітають лише поодинокі крихти зі столу, здатні викликати прості та однозначні емоції - зневажливий сміх, співчуття, обурення. На кшталт чоловіка, який написав 130 пісень про любов і одну про вампірів. Або дуету Крюгера і Джейсона (все ж таки бензопила в партері -переконливе видовище). Але журі налаштоване на споглядання «номерів» - і коли номера як такого немає, вони вже тиснуть на свої великі кнопки. Наважуся стверджувати, що цей підхід не тільки дискредитує придурків, але й витоптує численні пагінці прекрасного, які проростають із цього шоу.
Залишається тільки квола надія на те, що судді переглянуть своє ставлення до кнопки Х. І зрозуміють, що гнати треба не тих, кого вони раніше залишали поза правом на творче висловлювання. Ну, нащо мені десяток народних співаків-пародистів? Хай там у них золоті й діамантові голоси, і кожен другий співає краще, ніж Ніколай Басков, - то й що з того? Басков не втратить пенсійного забезпечення в київському палаці «Україна», а мені й від сотні випадково утворених якоюсь природною аномалією Баскових на душі не розвидніється. Як і від цілої армії Аллєґрових, Сєрових, Распутіних, Вітасів, яких і так легіон. Я щасливий, що десятки дівчат тремтять животом краще, ніж великодній стіл - холодцями, але немає в такому вмінні й дещиці того внутрішнього шаленства, яке примусило електрика Олександра заспівати, прочитати вірш і показати п'ять ударів у секунду протягом одного хвилинного виступу.
Тому, шановні судді, частіше давіть на Х. Нехай руки ваші не знатимуть жалю, а треновані м'язи серця не скорочуватимуться намарно. ХХХ - це ваш жанр, це ваша заповідь. Нехай звучить музика бляшаних сирен, нехай частіше виє ця сурма відчаю. Це найбезжальніше шоу останніх часів, і ми - свідки його. Бережіть себе до наступної п'ятниці.
Михайло Бриних
Источник: Телекритика
blog comments powered by Disqus
Эксклюзив ProTV
18:07
Феномен «Триолана»
Темы форума
Сегодня в 01:18
Приём и обсуждение 4°W - Amos 3/7 в Ku band/ MiddleEast
Сегодня в 01:09
Вещание цифровых MX для Хмельницкой области
Сегодня в 00:07
Приём и обсуждение 28,2°E - Astra 2E/2F/2G
Вчера в 17:06
Транспондерные новости 4.9°E - Astra 4A
17 февраля 2025
СпортТВ: спутник, кабель, права на трансляции, новые проекты
17 февраля 2025
Вижн ТВ. Новости - хорошие и плохие
17 февраля 2025
Транспондерные новости 36,1°E -Express-AMU1/35.9°Е Eutelsat
17 февраля 2025
Новости от "НТВ-ПЛЮС"/ НТВ-ПЛЮС УКРАИНА
14 февраля 2025
Рынок платного ТВ и кризис
13 февраля 2025
Отключение украинских телеканалов в Украине
09 февраля 2025
Домовые усилители для суммирования сигналов МВ + ДМВ
09 февраля 2025
Приём и обсуждение 96.5°E - Express 103 в C band
09 февраля 2025
Professional FM Antenna:AR9/CCIR/UKF-FM
09 февраля 2025
Прием FM из Киева, других городов (тропосферное прохождение)
06 февраля 2025
Классические облучатели для прямофокусных спутниковых антенн
06 февраля 2025
Куплю облучатель Іnverto. для 180 см антенны
06 февраля 2025
Эфирное цифровое ТВ в стандарте DVB-T. Развитие в Украине
05 февраля 2025
Транспондерные новости 80°E - Express 80
04 февраля 2025
Приём и обсуждение 87.5°E - Chinasat 12 в С Band
03 февраля 2025
Приём и обсуждение 13°E - Hot Bird 13B/13C/13E в Ku band