Держбюджет-2009: Півмільярда на телебачення, понад 30 мільйонів на пресу і двократне скорочення підтримки видань мовами нацменшин
Верховна Рада України, нехай не з першої спроби, таки спромоглася ухвалити 26 грудня 2008 року новий державний бюджет (закон № 835-VI). Для медійної сфери він залишається майже незмінним, проте деякі статті «схудли» до рівня 2007 року.
Традиційно органами, які мають окремі «медійні» розділи чи бюджетні рядки, є Державний комітет телебачення і радіомовлення, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, а також Міністерство економіки України, Міністерство культури і туризму, Міністерство освіти і науки України та Державний комітет України у справах національностей та релігій.
Видатки цих органів у 2009 році на державну пресу та підтримку преси становлять 34,46 млн грн., а видатки на державне телебачення та виготовлення телевізійних програм за державним замовленням – 544,55 млн грн.
Чи не єдиним органом із цього переліку, який «заробляє» гроші для державного бюджету, тобто наповнює його дохідну частину, є Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. У 2009 році на неї покладено обов’язок зібрати за видачу ліцензій на кабельне мовлення, ретрансляцію, проводове (кабельне) мовлення і час мовлення 42,3 млн грн., а за переоформлення, продовження терміну дії ліцензій та видачу дублікатів таких ліцензій – 2,8 млн грн. Ця сума більш ніж удвічі перевищує суму на утримання самої Нацради – її бюджет у 2009 році складає 20,7 млн грн. Таким чином бюджет Нацради схуд на 6,3 млн гривень у порівнянні з минулим роком і є трохи більшим за бюджет 2007 року.
Лідером у бюджетному фінансуванні залишається Держкомтелерадіо. Цей орган є головною фінансовою ланкою між бюджетом і державними телерадіокомпаніями. Сукупний цьогорічний бюджет Держкомтелерадіо становить 604,7 млн грн., що на 13 млн грн. більше за бюджет 2007 року і на 119 млн менше за минулорічний.
Два основні рядки у бюджеті Держкомтелерадіо, які живлять державних мовників – це «Виробництво та розповсюдження телерадіопрограм для державних потреб» та «Трансляція телерадіопрограм, вироблених для державних потреб». Нагадаємо, що депутати у 2006 році змінами до закону про телебачення і радіомовлення скасували пряме фінансування державних мовників. У порівнянні з минулим роком видатки на виробництво телерадіопрограм зменшилися на 46 млн і становлять 437,85 млн грн., натомість видатки на трансляцію збільшилися на 16 млн грн. і становлять 100 млн грн.
Бюджет Держкомтелерадіо, призначений на підтримку преси у 2009 році, становитиме 320 тис. грн. (400 тис. у 2008 році).
Крім того, бюджет Держкомтелерадіо містить низку інших бюджетних рядків на виконання не зовсім притаманних йому функції (допитливі можуть ознайомитися з рішенням Конституційного суду від 28 січня 2003 року № 2-рп/2003 (Справа N 1-1/2003).
Так, на фінансування випуску книжкової продукції за програмою «Українська книга» передбачені видатки у розмірі 20 млн грн. (40 млн грн. – у 2008 році), «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції» – 17,6 млн грн. (24 млн у 2008 р.), «Інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» – 740 тис. (7,4 млн грн. – 2008 р.), «Прикладні розробки у сфері засобів масової інформації, книговидавничої справи та інформаційно-бібліографічної діяльності» – 4,8 млн грн. (4,5 млн грн. – 2008 р.), «Підвищення кваліфікації працівників засобів масової інформації в Укртелерадіопресінституті» – 2,87 млн грн. (3,5 млн у 2008 р.), «Інформаційно-культурне забезпечення населення Криму у відродженні та розвитку культур народів Криму» – 945 тис. грн. (950,3 тис. – 2008 р.), фінансова підтримка творчих спілок у сфері засобів масової інформації – 950 тис. грн. (250 тис. – 2008 р.), «Державні стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які загинули або стали інвалідами у зв'язку з виконанням службових обов'язків та премії в інформаційній галузі» – без змін – 548,5 тис. грн., «Виконання заходів з питань європейської і євроатлантичної інтеграції в інформаційній сфері» – 500 тис. грн. (5 млн. – 2008 р.), «Фінансова підтримка державних музичних колективів» – 1,39 млн грн. (2,6 млн – 2008 р.), «Здійснення контролю у сфері захисту суспільної моралі» – 3,7 млн грн. (4,1 млн – 2008-го).
Цього року не передбачено фінансування технічного переоснащення обласних державних телерадіокомпаній. Нагадаємо, що минулого року на це було витрачено 35 млн грн.
Сума на утримання самого Держкомтелерадіо також зменшилася – на «керівництво та управління у сфері телебачення і радіомовлення» виділено 11,99 млн грн. (14,3 млн – у 2008 році.)
Верховна Рада України передбачила суттєве зменшення витрат на висвітлення діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і радіомовлення: у порівнянні з минулими роками ця стаття схудла втричі – 6,2 мільйони (18,6 – у 2008-му, 17,3 – у 2007-му). Однак на утримання газети «Голос України» та журналу «Віче» в бюджеті закладено збільшення бюджету на 1,5 млн грн. Цього року ці видання мають отримати 13,8 млн грн.
Видатки на утримання газети «Урядовий кур’єр» залишаються без суттєвих змін – 3,5 млн грн. На видання офіційного бюлетеня Президента України «Офіційний вісник Президента України» передбачено 1,97 млн грн.
Міністерство економіки цього року урізало бюджет свого видання – журналу «Економіка України» – з 318,5 тис. грн. до 222,2 тис. гривень. Ця сума є меншою за бюджет і 2007 року. Тоді на це видання було передбачено 277,8 тис. грн. Однак Мінекономіки тепер витрачатиме ще 1 млн грн. на видання інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» та створення і забезпечення функціонування веб-порталу з питань державних закупівель.
Міністерство культури і туризму також зменшило бюджет фінансової підтримки друкованих періодичних видань культурологічного та літературно-художнього напрямку – 4,45 млн грн.. (5,2 млн у 2008-му, 3,9 млн. – 2007-го). Фінансову підтримку науково-освітянської преси, яку надає Міністерство освіти і науки України, також скоротили з 68,6 тис. грн. у 2008 році до 54,9 у 2009 році. Ці видатки також є нижчими за рівень 2007 року (58,1 тис. грн.)
Державний комітет України у справах національностей та релігій удвічі зменшив фінансову підтримку газет мовами національних меншин і заходів щодо відтворення культури національних менших з 2,7 млн грн., у 2007 та 2008 рр. до 1,32 млн у 2009 році.
Викликає деякий подив питання фінансування Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, адже у п. 13 положення про цей орган прямо вказано, що комісія фінансується з державного бюджету, проте окремого рядка видатків на цей орган бюджет не має.
Зазначимо, що решта органів державної влади не мають прямих видатків на ЗМІ у Державному бюджеті, тому навести конкретні цифри видатків цих органів на ЗМІ наразі неможливо.
Вочевидь, бюджет-2009 є депресивним для всіх програм фінансування державних ЗМІ, адже не лише зменшилися видатки, а й суттєво збільшилася інфляція, тому порівняння зазначених показників є відносним. Бюджет-2009, на нашу думку дає чітку вказівку державним мужам, що настав час активізувати процеси роздержавлення державної преси і перетворення системи державного телебачення.
Ігор Розкладай, Інститут медіа права
Традиційно органами, які мають окремі «медійні» розділи чи бюджетні рядки, є Державний комітет телебачення і радіомовлення, Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, а також Міністерство економіки України, Міністерство культури і туризму, Міністерство освіти і науки України та Державний комітет України у справах національностей та релігій.
Видатки цих органів у 2009 році на державну пресу та підтримку преси становлять 34,46 млн грн., а видатки на державне телебачення та виготовлення телевізійних програм за державним замовленням – 544,55 млн грн.
Чи не єдиним органом із цього переліку, який «заробляє» гроші для державного бюджету, тобто наповнює його дохідну частину, є Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. У 2009 році на неї покладено обов’язок зібрати за видачу ліцензій на кабельне мовлення, ретрансляцію, проводове (кабельне) мовлення і час мовлення 42,3 млн грн., а за переоформлення, продовження терміну дії ліцензій та видачу дублікатів таких ліцензій – 2,8 млн грн. Ця сума більш ніж удвічі перевищує суму на утримання самої Нацради – її бюджет у 2009 році складає 20,7 млн грн. Таким чином бюджет Нацради схуд на 6,3 млн гривень у порівнянні з минулим роком і є трохи більшим за бюджет 2007 року.
Лідером у бюджетному фінансуванні залишається Держкомтелерадіо. Цей орган є головною фінансовою ланкою між бюджетом і державними телерадіокомпаніями. Сукупний цьогорічний бюджет Держкомтелерадіо становить 604,7 млн грн., що на 13 млн грн. більше за бюджет 2007 року і на 119 млн менше за минулорічний.
Два основні рядки у бюджеті Держкомтелерадіо, які живлять державних мовників – це «Виробництво та розповсюдження телерадіопрограм для державних потреб» та «Трансляція телерадіопрограм, вироблених для державних потреб». Нагадаємо, що депутати у 2006 році змінами до закону про телебачення і радіомовлення скасували пряме фінансування державних мовників. У порівнянні з минулим роком видатки на виробництво телерадіопрограм зменшилися на 46 млн і становлять 437,85 млн грн., натомість видатки на трансляцію збільшилися на 16 млн грн. і становлять 100 млн грн.
Бюджет Держкомтелерадіо, призначений на підтримку преси у 2009 році, становитиме 320 тис. грн. (400 тис. у 2008 році).
Крім того, бюджет Держкомтелерадіо містить низку інших бюджетних рядків на виконання не зовсім притаманних йому функції (допитливі можуть ознайомитися з рішенням Конституційного суду від 28 січня 2003 року № 2-рп/2003 (Справа N 1-1/2003).
Так, на фінансування випуску книжкової продукції за програмою «Українська книга» передбачені видатки у розмірі 20 млн грн. (40 млн грн. – у 2008 році), «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції» – 17,6 млн грн. (24 млн у 2008 р.), «Інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» – 740 тис. (7,4 млн грн. – 2008 р.), «Прикладні розробки у сфері засобів масової інформації, книговидавничої справи та інформаційно-бібліографічної діяльності» – 4,8 млн грн. (4,5 млн грн. – 2008 р.), «Підвищення кваліфікації працівників засобів масової інформації в Укртелерадіопресінституті» – 2,87 млн грн. (3,5 млн у 2008 р.), «Інформаційно-культурне забезпечення населення Криму у відродженні та розвитку культур народів Криму» – 945 тис. грн. (950,3 тис. – 2008 р.), фінансова підтримка творчих спілок у сфері засобів масової інформації – 950 тис. грн. (250 тис. – 2008 р.), «Державні стипендії видатним діячам інформаційної галузі, дітям журналістів, які загинули або стали інвалідами у зв'язку з виконанням службових обов'язків та премії в інформаційній галузі» – без змін – 548,5 тис. грн., «Виконання заходів з питань європейської і євроатлантичної інтеграції в інформаційній сфері» – 500 тис. грн. (5 млн. – 2008 р.), «Фінансова підтримка державних музичних колективів» – 1,39 млн грн. (2,6 млн – 2008 р.), «Здійснення контролю у сфері захисту суспільної моралі» – 3,7 млн грн. (4,1 млн – 2008-го).
Цього року не передбачено фінансування технічного переоснащення обласних державних телерадіокомпаній. Нагадаємо, що минулого року на це було витрачено 35 млн грн.
Сума на утримання самого Держкомтелерадіо також зменшилася – на «керівництво та управління у сфері телебачення і радіомовлення» виділено 11,99 млн грн. (14,3 млн – у 2008 році.)
Верховна Рада України передбачила суттєве зменшення витрат на висвітлення діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і радіомовлення: у порівнянні з минулими роками ця стаття схудла втричі – 6,2 мільйони (18,6 – у 2008-му, 17,3 – у 2007-му). Однак на утримання газети «Голос України» та журналу «Віче» в бюджеті закладено збільшення бюджету на 1,5 млн грн. Цього року ці видання мають отримати 13,8 млн грн.
Видатки на утримання газети «Урядовий кур’єр» залишаються без суттєвих змін – 3,5 млн грн. На видання офіційного бюлетеня Президента України «Офіційний вісник Президента України» передбачено 1,97 млн грн.
Міністерство економіки цього року урізало бюджет свого видання – журналу «Економіка України» – з 318,5 тис. грн. до 222,2 тис. гривень. Ця сума є меншою за бюджет і 2007 року. Тоді на це видання було передбачено 277,8 тис. грн. Однак Мінекономіки тепер витрачатиме ще 1 млн грн. на видання інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель» та створення і забезпечення функціонування веб-порталу з питань державних закупівель.
Міністерство культури і туризму також зменшило бюджет фінансової підтримки друкованих періодичних видань культурологічного та літературно-художнього напрямку – 4,45 млн грн.. (5,2 млн у 2008-му, 3,9 млн. – 2007-го). Фінансову підтримку науково-освітянської преси, яку надає Міністерство освіти і науки України, також скоротили з 68,6 тис. грн. у 2008 році до 54,9 у 2009 році. Ці видатки також є нижчими за рівень 2007 року (58,1 тис. грн.)
Державний комітет України у справах національностей та релігій удвічі зменшив фінансову підтримку газет мовами національних меншин і заходів щодо відтворення культури національних менших з 2,7 млн грн., у 2007 та 2008 рр. до 1,32 млн у 2009 році.
Викликає деякий подив питання фінансування Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі, адже у п. 13 положення про цей орган прямо вказано, що комісія фінансується з державного бюджету, проте окремого рядка видатків на цей орган бюджет не має.
Зазначимо, що решта органів державної влади не мають прямих видатків на ЗМІ у Державному бюджеті, тому навести конкретні цифри видатків цих органів на ЗМІ наразі неможливо.
Вочевидь, бюджет-2009 є депресивним для всіх програм фінансування державних ЗМІ, адже не лише зменшилися видатки, а й суттєво збільшилася інфляція, тому порівняння зазначених показників є відносним. Бюджет-2009, на нашу думку дає чітку вказівку державним мужам, що настав час активізувати процеси роздержавлення державної преси і перетворення системи державного телебачення.
Ігор Розкладай, Інститут медіа права
Источник: Телекритика
blog comments powered by Disqus
Телевидение
Темы форума
Вчера в 16:38
Приём и обсуждение 30.5°E - Arabsat 5A в Ku band
21 ноября 2024
Приём и обсуждение 57°E - NSS 12 в Ku band
19 ноября 2024
Спутниковая прямофокусная антенна АСТВ-2,5 m. (Ахтырка)
18 ноября 2024
Вижн ТВ. Новости - хорошие и плохие
14 ноября 2024
Intelsat 37e @ 18°W T2-MI
13 ноября 2024
Приём и обсуждение 78.5°E - Thaicom 8 в KU Band
12 ноября 2024
Тропо - приём DVB-T,DVB-T2 в Украине.
11 ноября 2024
Прием FM из Киева и других городов
11 ноября 2024
Приём двух частот Alcomsat 1
10 ноября 2024
Антена ефірна Romsat AV-4035 (VHF)+(UHF)
10 ноября 2024
Зовнішня FM/DAB антена ROKS FM-10A
10 ноября 2024
Транспондерные новости 52.5°E - Al Yah 1
10 ноября 2024
Транспондерные новости 52°E - TurkmenÄlem / MonacoSat
09 ноября 2024
Транспондерные новости 28.2°E - Astra 2E/2F/2G
08 ноября 2024
Прием 30w Mabo 180 см моторизона система.сигнал в dB
06 ноября 2024
Спутниковые фиды, временные трансляции
04 ноября 2024
Транспондерные новости 10°E - Eutelsat 10A
02 ноября 2024
DVB-T/T2 частоты и каналы в КИЕВЕ и регионе (без обсуждения)
01 ноября 2024
Транспондерные новости 4.9°E - Astra 4A
30 октября 2024
Мультиплекс МХ-7 от Концерна РРТ (174-230 МГц)